Két keréken két gyerekkel
2021. május 26. írta: Teker a Csalad

Két keréken két gyerekkel

Megszületik az első gyermek, idővel megtanul ülni, eléri a szükséges testmagasságot, és végül eljön a nagy pillanat, amikor aggódással vegyes izgalommal megvásároljuk az első bringás gyerekülést. Beül a bébi, óriási rajta a bukósisak, de közben hihetetlenül bájos is, és hogy mosolyog, imádja a biciklizést! Naná, hogy imádja, hiszen a mi gyermekünk!

img_20200811_181239.jpg

És megkezdődik a baba - mama bringás idill, amikor békés kettesben suhanunk keresztül a gyes babaszagú hetein, hónapjain, évein. Egészen amíg nem kopogtat a kistesó. Mikor megérkezett az újabb apróság, és már ő is ül, és már egészen működőképes a csapat, és végre ki tudnátok szabadulni hármasban két keréken, akkor jön a nagy logisztikai kérdés, hogy hogyan….Ennek a kérdésnek a megválaszolása elsősorban a nagy testvér életkorától függ.

Kezdjük a talán legproblémásabb, de igen gyakori, egy kicsi, meg egy pici felállással, amikor nagyjából két év, vagy még annyi sincs a csimoták között. Így, mire a legújabb családtag  felül, addigra a nagy még nem teker önállóan. Esetleg éppen akkoriban ül át kismotorról az első futóbiciklijére, azaz minimálisan önjáró és még nagyon kevéssé megbízható. Ha két szülővel indulunk kirándulni, akkor nem sok kérdést vet fel a dolog, egyszerűen fel lehet pakolni két gyerekülést a két biciklire. De a hétköznapokon jellemzően csak egy szülő áll rendelkezésre, és így kéne a két gyermek szállítását menedzselni. Bár nagy kihívásnak tűnhet, nem kell feladni a biciklivel való közlekedést ekkor sem. Többféle működőképes megoldást találtunk, próbáltunk, és ezeket szituációtól függően váltogatva alkalmaz(t)zuk is.

 received_310969023894290.jpeg

Elől - hátul gyerek

Ebben a verzióban a felnőtt biciklire elől a kormánynál és hátul az ülés mögött is fel van szerelve egy gyerekülés. Adja magát a megoldás, mert az első gyermeknél már úgyis beszereztünk egy első, vagy egy hátsó gyerekülést, így már csak a másodikat kell megvenni hozzá és gurulhatunk is. Így egyértelműen ez a legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb megoldás. Ezzel együtt vannak hátulütői. Először is, kisebb vázra ez a verzió esélytelen, mert a szülő alig fér be a két ülés és két gyerek közé. Kétségtelen kényelmetlenség, hogy az első gyerekülés esetén kissé terpeszben kell tekerni. Ezenfelül kell hozzá egy adag önbizalom is, mert a bringa bizony jóval instabilabb és nehezebben kormányozható a két kis kalimpáló külpontos csomaggal megterhelve. Eső esetén pedig tuti, hogy áznak a gyerekek is, szóval hosszabb túrára csak jó időben indulhatunk. Mi is ezzel kezdtük, de mivel az én biciklim váza nem igazán volt ideális ehhez, és nagyon bizonytalannak éreztem, így viszonylag gyorsan váltottunk erről a verzióról. Ezzel együtt van, akinek teljesen jól működik ez a megoldás is.

 20200426_173157.jpg

Utánfutó

Klasszikus megoldás a felnőtt biciklire rögzíthető utánfutó. A két gyermek elég kényelmesen elfér és alapvetően a bringát is jól lehet tekerni. De nem igazán városi közlekedésre tervezett darab, legalábbis nem itt Magyarországon. Sok szűkös helyzet adódik, a kanyarok is kihívások néha, és a közlekedési kultúra is hagy némi kívánnivalót maga után, így nem mindig komfortos érzés, hogy nem látsz rá, hanem csak húzod magad után a szekeret, benne a gyerekekkel. Szélesebb bringás utakon ideális, hosszabb kirándulásokra egyértelműen a legjobb. Jellemzően eső, nap, és szélvédett, igénytől függően a srácok útközben tök jól tudnak benne nézelődni, majszolni, játszani, de még aludni is. Mindemellett jól meg lehet pakolni cuccokkal, így gyakorlatilag megkerülhetetlen darabja a családi biciklis arzenálnak. Árban természetesen a “plusz egy” gyerekülés felett van, de sok helyen beszerezhető. Egy fapadosabb vagy használt verzió már egészen elérhető árban is, az extrábbak viszont már komolyabb beruházást jelentenek. Jó kiegészítő funkció lehet, hogy egyes darabok “babakocsivá” alakíthatóak, így futó vagy terep babakocsiként is használható, vagy akár a bringát lerakva, az utánfutóban is tolhatjuk a gyermekeket kisebb távokon.

 20200817_185042.jpg

Cargobike

Hollandiában és Észak-Németországban eléggé szokványos jószág, de nálunk még ritkaságszámba megy. Gyakorlatilag egy hosszított erős váz, egy jól megpakolható dobozzal. A gyerekszállító verzióban kis ülőpad és biztonsági övek is bele vannak építve. A biciklit teherszállításra tervezték, így megpakolva is nagyon stabil és jól kormányozható. Természetesen nagynak ez is nagy, így egyes kanyarok, zsúfolt helyek ezzel is kihívást jelentenek. A gyerekek alapvetően elől vannak, így nekem mindenesetre kicsit biztonságosabb érzés volt közlekedni velük. Nálunk ő lett az aduász a mindennapi ingázásra. Kényelmesen beleférnek a gyerekek és még némi csomag is. Eső ellen ugyanúgy van védelem egy opcionális tető személyében. Legnagyobb hátránya, hogy újonnan igen költséges mulatság és jelenleg használtan nehézkesen beszerezhető itthon. Mivel masszív, robosztus jószág, így elég időtálló darab, használtan is érdemes keresni.

Mindemellett mindenkit bíztatok, hogy a saját járgányon való közlekedést is érdemes már ebben az életkorban elkezdeni, úgy, hogy a “nagy” futóbiciklin megy a felnőttek mellett. Természetesen ezt csak nagyon védett területen, olyan parkban, teljesen elszeparált bicikliúton szabad próbálgatni, ahol egy esetleges esés, vagy a gyermek bármilyen egyéb váratlan megmozdulása nem jár katasztrofális következménnyel. Ezek lehetnek egy hosszabb úton résztávok is, ekkor persze meg kell oldani a gyerekeken kívül a futóbringa szállítását is….  Nagyon motiváló, komoly önbizalmat és kedvet ad a gyermeknek a biciklizéshez az a sikerélmény, hogy ő már a saját járművén jut el bizonyos közeli célpontokhoz. Ezzel együtt felelős viselkedésre nevel, és a minél korábbi közös közlekedést segíti elő, hogy megszokja, hogy a környezetére és a vele lévő felnőttre odafigyelve halad. Izgalmas kaland és érdemes belevágni, de jobb ha minden szülő felvértezi magát, hogy lesznek hajmeresztő húzásai a gyermeknek.

Következő lehetőség, vagy az idő előrehaladtával a következő lépés, mikor a nagy már három-négy évesen átül a futóbringáról az első saját tekerős biciklire. Ekkor alapvetően újfent kényelmesen, egy gyerekkel, egy üléssel tekerhetünk, de azért természetesen nehezíti a helyzetet a megosztott figyelem. A mozgásteret elsősorban a “nagy” hatótávja fogja meghatározni. Napi ingázások, kisebb bevásárló körök, ügyintézés, játszótér, ovi, és ehhez hasonló távokon már teljesen jól működő megoldás a felnőtt plusz gyerekbicikli felállás. Hosszabb utakra azonban újabb segítséget jelenthet a vontatórúd, amire rá csatlakoztathatjuk a kisbiciklit és rajta a gyermeket.

 pxl_20210406_163056828_mp.jpg

Vontatórúd

Ezzel az eszközzel gyakorlatilag egy mini tandem biciklit gyártunk a felnőtt és a hozzákapcsolt gyerek bicikliből. A gyermek ugyanúgy ülhet a biciklin, csak éppen a felnőtt húzza, de ha teker, még rá is segít a közös haladásra. Igazán mókás érzés, amikor kis pihenés után ráérez a kölyök a száguldás ízére, és hátulról megtolja a nagy bringát a kicsivel :) Maga az eszköz a felnőtt biciklire fixen felszerelt teleszkópos rúdból, és a gyerek biciklin ugyancsak fixen felszerelt fogadó egységből áll, ezt a kettőt köti össze egy gyorszár. A vontatórúd hátsó gyereküléssel felszerelt felnőtt biciklire is kapcsolható, első ülés esetén meg nem is kérdés. Picit macerásabb az összeszerelése, szóval nem éri meg minden utcasarkon fel és le csatlakoztatni. A kanyarok ezzel sem egyszerűek, de meglepő módon instabilabbá nem teszi a biciklit, jól kormányozható marad. A teleszkóp összecsukva a felnőtt biciklin minimálisan zavaró, igazából nincs útban, csak plusz súly. Tapasztalatom szerint összehasonlíthatatlanul jobb alternatíva a fáradt gyermeket bringástul utána kötni a felnőtt biciklinek és hazahúzni őket, mint végig könyörögni, biztatni, rimánkodni az úton egy túlontúl fáradt óvodást. Olyan szituációkban, amikor kérdéses a gyermek állóképessége, szerintem ez a kis plusz súly igazán megéri. Problémamentesen beszerezhető, de nem a legolcsóbb kiegészítő. Sok kopó rész nincs rajta, érdemes lehet akár használtak közt is nézelődni.

Ahogy növekednek a gyermekek, velük együtt növekszik a bringa méret, a kerék átmérő, és remélhetőleg a kitartás és a biciklizéshez való kedv is. Lassan önállósodnak, ahogy az élet minden területén. Ha mindezidáig lelkesen végigjártuk a kisgyerekes évek biciklis szamárlétráját, végül nem marad más dolgunk, mint büszkén szemlélni a következő bringás nemzedéket és békében taposni a pedálokat a felnövekvő gyerekek mellett. Visszatekintve pedig örülhetünk annak a sok szép kerékpáros élménynek, amit közösen szereztünk addig is, amíg a csimoták önálló biciklistává fejlődtek.

 

mkzs

A bejegyzés trackback címe:

https://tekeracsalad.blog.hu/api/trackback/id/tr7816572660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása