Útvonal ajánló: Balaton-felvidéki dimbek és dombok
2021. június 28. írta: Teker a Csalad

A Balatonhoz közel jól kiépített kerékpárút-hálózaton járhatjuk be ezt a nem hétköznapi 28 kilóméteres kerékpár túrát. Az egykori Veszprém-Alsóörs vasút vonalán haladó kerekpárút mentén, a fűzfőgyártelepi, 20. század elején épült kis lakótelepen megnézhetjük a nemrég-múlt építészeti emlékeit, de maga az egész útvonal is olyan helyeken megy, ahol a család minden tagja talál érdekességet, szórakozást, látnivalót.

Az útvonalon változatos helyeken járhatunk. Választhatunk, mely játszótereken pihenünk meg, kerékpáros pumpapályán próbálhatjuk ki tudásunk, illetve a helyi kézműves gasztronómiának is a részese lehetünk. Nem csak a vasút megszállottjainak!

Balatonalmádiban egy játszótér fogad minket, ahol játszóvár, csúszdák, mindenféle mászókák és hinták, mérleghinta várja a gyerekeket, míg a szülők fel tudnak készülni az útra. A játszótér talaja homok, akár homokvárat is lehet építeni. A Balaton partja mentén haladva számos büfé, fagyizó, kávézó kínálatából válogathatunk. A káptalanfüredi benzinkút közelébe érve az út kettéválik, mi a veszprémi irányt választjuk, amely jobbra kanyarodva átvisz a vasúti síneken, majd egy lámpás kereszteződéssel a 71-es főúton. Elhagyva a partot, utunk az egykori vasút vonalán haladva visz, melyet Töltés utcának hívnak. Az utca elején kerékpáros imahely található, amelyet a helyi kezdeményezésre és adakozásból hoztak létre.

Itt, a Töltés utcán haladt 1909-tól 1968-ig a Veszprém és Alsóörs közötti vasút. Néhány út menti lakóházon látszik, hogy valaha állomásépület volt, ezeket általában ma is fel lehet még ismerni. A vasúti emlékek közül kiemelkedik a Gőzös emlékmű, ami egy szép gőzmozdony, és amelyet utunk során megcsodálhatunk. A gőzös mellett árnyékos kis pihenőhely is van, padokkal, szerelőállvánnyal. A gőzösre fel lehet mászni, szép kilátás nyílik mellőle a Balatonra. Az öreg mozdonyt elhagyva a Töltés utcán haladunk tovább Veszprém, ill. Szentkirályszabadja irányába. A Töltés utca végén az útvonalunk átvált önálló kerékpárútba, amelyet 2019-ben építettek. A túra egyik legkellemesebb szakasza ez az erdei kerékpárút, tükörsima aszfalttal, árnyékkal.

Az erdei szakasz után kiérünk a Vödörvölgybe, ahol a kerékpárút melletti „A Zöld” kerékpáros pihenő népszerű megállóhelyét érintjük. Helyben készített ételeket és helyi termelők italait kínálják. Csendes, nyugodt hely. Gyerekbarát is, van játszósarok, Zero-Gravity székekben, szalmafotelekben is pihenhetünk.

Szentkirályszabadjára vezet utunk, mely ősi település, területén már az újkőkorszakban megtelepedtek az emberek, melyet az itt talált újkőkorszaki, bronzkori leletek bizonyítanak. Szentkirályszabadján a falu mindkét végén játszótér és ivókút van, a településen boltok és presszó is található a kerékpárút mentén. A főúti lámpás kereszteződés után Litér felé haladva egy néhány száz méteres murvás szakasz következik, amelynek végén újra aszfaltos kerékpárút kezdődik. Itt egy padokból, asztalokból álló pihenőt találunk zöldövezetben, majd kellemes gurulás következik Litér felé. Litérre érkezve érdemes megfigyelnünk a kerékpáros út mentén található református templomot. A templom az Árpád-korban épült, belső falai simára vakoltak, meszeltek, berendezése puritán. Innen már az EuroVelo 14-es kerékpáros útvonalat követjük, amelynek jele a kerékpáros irányjelzőkön található. Néhány száz méterre a domboldalban egy modern játszóteret találunk, a dombtetőn kerékpáros pumpapályát is, ahol ügyességünk is próbára tehetjük. Mi is az a pumpapálya? Általában szilárd burkolatú körpálya, amely dombokat és döntött kanyarokat tartalmaz. A bringás nem pedálozással, hanem jól időzített testmozgással (pumpálással), a saját lendületét használva halad. Nagyon jól fejleszti a kerékpáros technikát, amellett szórakoztató is. Litér után kellemes gurulás következik Fűzfőgyártelepig, előtte vasúti átkelőn kell átmenni. Fűzfőgyártelep különleges hangulatú település, a 20-as és 30-as években épült, az akkori korra jellemző lakó- és középületekkel. Nagy fák alatt, parkos zöldövezetben haladhatunk keresztül rajta, mintha néhány perces időutazáson lennénk. A lakótelepet az I. világháború után Fűzfőre települt lőporgyár munkásainak és tisztviselőinek építették, de később a papírgyárban dolgozók is ide költöztek. A hadiüzemnek nyilvánított ipartelep lakótelepét 2,5 méter magas kerítéssel vették körül, a telep lakossága ezért "zárt" közösséget alkotott. Az uszodával szemben találjuk a Balatoni Bob Szabadidőparkot, mely aktív kikapcsolódást kínál. A bobozás mellett ligetes környezetben fitnesz park, serpa kalandpark (mászófal), kalandösvények állnak rendelkezésünkre, íjászat és paintballozási lehetőség is van. A szabadidőpark után egy kisforgalmú úton érjük el Balatonalmádit, ahol ismét a Balatoni Bringakörúton tekerünk egy darabig. A bevásárlóközpont megkerülése után a Rákóczi Ferenc utcára érve érdemes azon egyenesen végigmenni, és nem a kerékpárút tábláit követni. A Rákóczi út végén át kell kelni a vasúti átjárón, majd az Eötvös utcába érve megint csak egyenesen kell haladni, és visszaérkezünk indulási helyünkre.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.